هدف از طراحی یک آگهی تبلیغاتی جذب هرچه بیشتر مخاطب و افزایش فروش می باشد و متن آگهی تبلیغاتی نقش مهمی در این امر خواهد داشت، این تبلیغات میتواند توسط پیام کوتاه، بنرهای اینترنتی، تراکت و بروشور و حتی وبسایت خود شما مورد استفاده قرار گیرد.
در مقاله قبلی بلاگسیما تحت عنوان انتخاب تیتر آگهی تبلیغاتی به اهمیت عنوان نویسی و نکاتی که باید در آن رعایت شود پرداختیم و در این مقاله شرایط و قوانین مربوط به نوشتن متن آگهی تبلیغاتی برای افزایش بازدهی آن را به شما معرفی خواهیم کرد.
وقتی می خواهید متن آگهی را بنویسید، مکان آرامی را انتخاب کنید مثل زمانی که در یک کافه با دوستتان نشستهاید و در حال صحبت کردنید. و دوستتان به شما میگوید: « از چایی که در محل کارش استفاده میشود راضی نیست و از شما می خواهد پیشنهاد بهتر به او کنید »
شما می توانید همان چیزی را در متن آگهی تبلیغاتی بنویسید که در جواب دوستتان می خواهید بگویید .
ابتدا باید چند کلمه درباره نحوه نوشتن متن تبلیغاتی حرف بزنیم. مرور راههای مختلف برای ارایه تبلیغات؛ اگر چیزی درباره نحوه نوشتن متون تبلیغاتی ندانیم، کاری بیفایده است. نوشتن متن تبلیغاتی یک مهارت است. جنبههای مختلفی وجود دارد که باید به آنها فکر کنیم و از آن جمله میتوان به مواردی نظیر واژگان، گرافیک، ترتیب قرار گرفتن واژهها در کنار عناصر گرافیکی، رنگبندی، برداشت مخاطب از آگهی و نیز جا و مکان آگهی اشاره کرد. تبلیغات ضعیف میتواند چنان ضربهای به شما بزند که در صورت عدم تبلیغ با آن مواجه نخواهید شد. بنابراین، حتماً برای نوشتن نخستین تبلیغات خود با دیگران مشورت کنید و از آنهایی که تخصص دارند کمک بگیرید. چه باید نوشت؟ در تبلیغ چه باید نوشت؟ پاسخ دادن به این پرسش درگرو عادات نوشتاری و نوع خواندن مشتریان کنونی و بالقوه شما است. بنابراین، انجام یک بازار پژوهی در این مرحله میتواند به شما کمک شایان توجهی کند. با کاربرد متدهای ساده در این عرصه میتوان به نکات ارزشمند و مفیدی دست یافت. پیش از آنکه متن تبلیغاتی خود را تولید کنید، به این نکته بیندیشید که شما چه موضع یگانه و ویژهای برای فروش دارید. در واقع باید به این نکته برسید که بدانید چه ویژگیهای منحصر به فردی دارید و باید آنها را به چه کسانی برسانید. به خاطر داشته باشید که یکی از اشتباهات آگهینویسان این است که آگهی را برای خودشان مینویسند نه برای مشتریان موجود و بالقوه. آگهی شما باید به وضوح منافع موجود در محصول یا خدمت شما را به مشتریان نشان دهد نه منافع آن را به خود شما. پس بنابراین، منافع بالقوه را به وضوح برای مشتریان ترسیم کنید مثلاً به مواردی چون دسترسی آسان، قیمت پایین، کاربرد ساده و به دوام محصول خود اشاره کنید. آگهی شما باید به این سؤال مشتری جواب بدهد: «به چه درد من میخورد؟» آگهی شما همچنین باید به مشتری نشان بدهد که در مرحله بعد چه کاری باید انجام دهد و چطور آن کار را انجام بدهد. به عنوان مثال با که باید تماس بگیرد و چطور؟
۹ نکته مهم در نگارش متن آگهی
۱- نباید حاشیه بروید بهتر است همان اول متن آگهی تبلیغاتی به موضوع اصلی اشاره کنید.
۲- بهتر است در متن آگهی تبلیغاتی کلی گویی نداشته باشید. سعی کنید حرفهایتان را با دلیل و مدرک بیان کنید البته با شیوهای دوستانه که خواننده را ترغیب به خواندن کل متن آگهی کنید نه اینکه باعث شود برای خواندن وقت نگذارد و در همان ابتدا از خواندن آگهی صرفه نظر کند. اگر شما در همان ابتدای متن انگیزهی لازم برای خواندن را برای مخاطب ایجاد کنید حتی اگر متن تبلیغاتی طولانی هم باشد ، خواننده ترغیب می شود برای آگاه شدن از تمامی اطلاعات تمام آگهی را بخواند .
۳- همیشه در آگهی ها باید گفته هایتان را با دلایل و شواهد واقعی اثبات کنید، برای مثال استفاده از نظرات مشتریان قبلی می تواند تاثیر بسزایی در بازدهی متن آگهی تبلیغاتی شما داشته باشد که این کار حس اعتماد را در خواننده به وجود میآورد. استفاده از نظر مشتریان مشهور و بنام ، نتیجه بهتری را در پی خواهد داشت زیرا افراد به استناد نظرات آنها اکتفا می کنند و به سمت آن محصول می روند.
۴- یکی دیگر از راه های جذب مشتری از طریق آگهی ، نصیحت کردن مخاطب و یا ارائه یک نوع خدمت است. این نوع تبلیغ ها حدود ۷۵ درصد بیشتر از تبلیغاتی که فقط جهت اطلاع رسانی هستند تاثیر دارند و مدت زمان طولاتیتری در ذهن خواننده باقی می ماند.
۵- متن آگهی تبلیغاتی را ساده و روان بنویسید و چندبار آن را بازخوانی کنید تا اینکه مطمئن شوید هیچ ایراد دستور زبانی ندارد. برای اینکه حواس خواننده پرت نشود باید به زبان عامهی مردم نزدیک باشد در این صورت بر روی موضوع تمرکز بیشتری خواهند داشت.
۶- تعریف ها و توضیحات بیهوده و اضافی ممنوع! هرگاه دیدید که در متن آگهی تبلیغاتی در مورد موضوع به خصوصی توضیحات بیش از حد داده می شود باید شک کنید که در همان موضوع ضعف دارد.
۷- از به کاربردن کلمات ثقیل خودداری کنید، این موضوع که برخی اعتقاد دارند کلمات باید دهان پر کن باشد بسیار اشتباه است و نتیجه مثبتی به همراه ندارد، زیرا امکان دارد این کلمات برای خوانندگان نامفهوم باشد و این مسئله نیز وجود دارد که شاید کلمهای را نابجا به کار برید و پیام شما در نقطه عکس قرار گیرد.
ساده نویسی هنری است که باید با استفاده از آن متنهای کوتاه ، روشن و قابل درک را خلق کرد.
اگر نشانههای کمسوادی در نگاشتن متن آگهی نمود کند ، نباید هیچ موفقیتی برای آگهی متصور شد و شکست آن حتمی است.
۸- هیچ گاه به تصور اینکه در یک رقابت نگارشی شرکت می کنید و به دنبال جایزه هستید ، متنی را برای آگهی خود ننویسید.
۹- این موضوع را همواره به یاد داشته باشید که با نوشتن متن آگهی تبلیغاتی شما نباید برای خواننده سرگرمی ایجاد کنید بلکه هدف شما باید معرفی درست و دقیق محصول و ارائه اطلاعات برای جذب هر چه بیشتر خواننده باشد.
منبع : http://mehrmihan.ir/text-for-promotional-tract/
مطالب جالب دیگر
- ۹۵/۱۱/۲۰